Als café- of clubeigenaar heb je altijd maar één doel voor ogen: wekelijks een zo veel mogelijk publiek in je zaak. Zin om te gaan heeft jouw doelgroep vaak wel. Daar ligt het niet aan. Maar elke week naar dezelfde locatie gaan, heeft zo zijn nadelen. Want ondanks dat deze doelgroep graag herkenning wil, zijn ze ook snel verveeld. En elke week hetzelfde (voor)uitzicht kan dan tegen je werken. Goede reden om een – of meerdere – eigen concept(en) te creëren. Naast de vaste doelgroep, trek je wellicht ook weer een nieuwe doelgroep aan! Ik leg je uit wat er nodig is voor een geslaagd concept.
Mocht je gedurende dit stuk denken ‘Ik wil dit, maar ik heb er de creativiteit of rust niet voor!’ Mail me gerust op ad@artistlist.nl om een keer te sparren.
Doel is om het publiek te trakteren op iets nieuws. Een andere vibe. Waarschijnlijk heb je wel wat voorbeelden in je hoofd van hoe het ultieme feest eruit ziet. Is dat op een strandfeestje, een festival of in een club ergens in het buitenland? Schrijf alles op waar je aan denkt, beter te veel plannen dan te weinig! Wegstrepen kan altijd nog.
Je concept valt of staat met genoeg aandacht. Het beste dat je kunt bereiken is het FOMO-effect. Neem bijvoorbeeld iemand die thuis op de bank zit die ziet dat zijn vrienden ergens naartoe gaan. Hij is bang om een leuke avond te missen en wil erbij zijn! Onder jongeren in de leeftijdsgroep 16-25 is dit een veel voorkomend fenomeen. Daarom is het belangrijk dat jouw concept zich straks als een soort olievlek, maar dan online, verspreidt. Er vanuit gaande dat je zelf geen 100K Instagram-fanbase hebt, is zo’n olievlek in je uppie creëren nagenoeg onmogelijk. Zorg dan ook dat je een team van minimaal 2-3 populaire mensen om je heen verzamelt. Deze kunnen je helpen met zowel het uitwerken van het concept als de promotie. Denk aan barpersoneel, dj’s of vaste gasten die graag betrokken zijn bij jouw onderneming.
Je hebt nu een beeld van wat je zou willen uitstralen. En je hebt een goed team om je heen verzameld. Ga nu samen stap voor stap door jullie avond. Wat maakt jullie gast mee tijdens de speciale avond? Denk daarbij aan verschillende zintuigen zoals zien, horen en proeven! Hij of zij komt aanlopen, wat zien ze aan de buitenkant? En wat zien ze bij binnenkomst, welke muziek speelt er? Welke punten in de zaak trekken de aandacht, zoals de bar, dj-booth en podium. En hoe moeten die er dan uit zien? Maar ook: welke kleding draagt het personeel? Is er een speciaal drankje dat bij het idee past? En ga zo maar door. Schrijf samen stap voor stap op hoe alles er in de meest ideale situatie uit zou zien. Maak daarna een begroting waarin je kijkt of het haalbaar is. Onderaan de streep moet er natuurlijk gewoon geld verdiend worden! Wellicht kan een drankmerk nog wat sponsoren.
Je hebt helemaal helder wat het wordt, en hoe het eruit moet gaan zien. Maar een pakkende naam is zeker zo belangrijk! Het beste is wanneer gasten direct uit de naam halen wat er gaat gebeuren. Het is niet voor niets dat een ladies night, pubquiz en single sounds, hoe afgezaagd ook, stiekem nog altijd goed scoren. Mensen willen het gevoel hebben dat ze naar iets nieuws gaan, maar ook niet te nieuw. We zijn en blijven gewoontedieren. Maak het dus niet te ingewikkeld. En trouwens, lekker Hollands wordt ook gewaardeerd!
Pols nu, naast het kleine team om je heen, wie er nog meer enthousiast is over het concept. Bel of mail je personeel met het idee, en vraag wie er zin heeft om een extra dagje te helpen klussen voor de aankleding, in ruil voor bijvoorbeeld een lekkere barbecue bij jou thuis. Goed voor de teamspirit en de portemonnee! Doe ditzelfde bij de dj’s. Niks zo belangrijk als een dj die er zin in heeft en snapt wat er moet gebeuren op deze speciale avond. Als je hier hulp bij nodig hebt, kun je altijd Artistlist inschakelen. Die fixen het in een handomdraai voor je, zodat jij je volledige op het ondernemen kunt richten!
Het is tijd om het publiek enthousiast te maken. Of je nu kaarten gaat verkopen of dat de entree gratis is: de tent moet die avond vol staan! Maak daarom een communicatieplanning waarin staat wanneer en hoe je bepaalde informatie gaat delen. Met een simpel online poster kom je tegenwoordig niet meer weg. Denk creatief! Maak bijvoorbeeld een Spotify-playlist om je muziekstijl kenbaar te maken, zodat mensen thuis alvast in de mood kunnen komen. Of maak een foto van personeel dat inkopen aan het doen is, voor het schap van dat specifieke drankje. Wedden dat die foto je gaat helpen?!
Ga niet zomaar aan de slag, maar denk goed na over wat je wil doen, wie je wil bereiken en wie je daarvoor nodig hebt. Denk ook niet dat je alles in je uppie moet doen. Ze zeggen niet voor niets: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. En dat samen, daar helpt Artistlist je maar wat graag bij!