Als dj ben je een publiek figuur. Mensen zijn nieuwsgierig naar je. Ze willen graag weten waar je mee bezig bent. Daarom voel je als dj al snel de druk om jouw potentiële fans op de hoogte te houden van jouw bezigheden. Social media is daar natuurlijk de uitgelezen tool voor. Maar welke social media kanalen gebruik je als DJ? Om jezelf als dj hier niet in te verliezen is een kleine strategiebepaling geen overbodige luxe. Want naast dat er veel verschillende kanalen zijn, heeft elk kanaal ook vaak oneindig mogelijkheden. Ik kan je dan ook geen strategie geven die voor jou werkt. Dat moet je zelf bepalen. Want de belangrijkste regel op social media is: als het niet echt is, merken je fans dat direct. Wat ik wel kan, is de belangrijkste mogelijkheden overzichtelijk voor je op een rijtje zetten.
Laten we beginnen bij het begin: welke kanalen zijn ideaal voor een dj? Het doel is natuurlijk om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen op de hoogte te houden van wat jij doet. Eventueel snel interactie met ze te hebben. En het liefste een zo groot mogelijke fanbase op te bouwen. Want deze kan jou later weer verder helpen in je carrière. Hiervoor zijn Instagram en Facebook op dit moment de belangrijkste kanalen. Maar kanalen als YouTube, Spotify, Soundcloud bieden ook voordelen. En dan heb je nog Snapchat en TikTok op de jongerenmarkt. Of LinkedIn voor de zakelijke markt. We gaan hieronder op elk kanaal kort in wat je ermee kunt doen. Maar onthoudt de belangrijkste regel: Alles wat je plaatst moet wel echt van jezelf zijn. Mensen hebben het snel door wanneer je iets niet echt is.
Met 10,1 miljoen gebruikers in Nederland is en blijft Facebook toch ruimschoots de grootste speler in de social media-gebied. En niet alleen qua gebruikers is dit het grootste kanaal. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos. Op Facebook maak je een fanpage aan, waar je eenvoudig contactinformatie, fotoalbums en video’s met je fans deelt. Maar ook links naar bijvoorbeeld Soundcloud. Je kunt alles eenvoudig vooraf plannen met de creator studio, waarmee sinds kort ook Instagram in te plannen is! Groot voordeel is dat je heel gericht kunt promoten op doel en doelgroep. Tegelijk is dit een nadeel, want zonder promotie bereik je bijna niks op Facebook!
Afgelopen jaar is het aantal gebruikers in NL weer flink toegenomen, en voornamelijk in de leeftijdscategorie 18-35. Ideaal dus als dj. Instagram is begonnen als foto-app. Maar de Stories-functie heeft de feed afgelopen jaar ruimschoots ingehaald. Met foto’s en korte video’s geef je snel een beeld van wat je bezighoudt. Maar voor jou als dj is muziek natuurlijk de basis, en laat dat nu net de laatste update in Stories zijn. In combinatie met de gifjes, quizzen en polls ideaal om je fans op een unieke en eigen manier wat van jezelf te laten zien. En met ze in gesprek te gaan. Wil je meer met video doen, is IGTV ook ideaal!
Niet altijd geliefd door het strengere beleid. Maar Soundcloud blijft voor beginnende dj’s het ideale platform om zichzelf met een remix of mixtape te presenteren. Belangrijkste tool bij Soundcloud is Hypeddit. Deze tool zorgt ervoor dat je in contact kunt blijven met de mensen die je muziek willen downloaden. Je kunt zelf aangeven of je een mailadres wil ontvangen, ze je op bijvoorbeeld Facebook of Instagram of Spotify moeten volgen. Zo bouw je niet alleen muzikaal aan je bekendheid, maar kun je deze fans later ook nog bereiken. Deel je Soundcloud vervolgens weer via Instagram & Facebook en de cirkel is weer rond.
Voor de dj’s die geen tijd hebben voor mixtapes is Spotify een ideaal platform. Naast dat Spotify ontzettend gebruiksvriendelijk is en over bijna alle muziek van de wereld beschikt. Maakt ook nog eens de halve wereld er gebruik van. Grote kans dus dat jouw (potentiele) fans ook regelmatig een playlist op Spotify aanzetten. Reden genoeg dus om even een uurtje te investeren in een goede eigen playlist. Hiermee kun je niet alleen mensen enthousiast maken met jouw favoriete nummers. Maar ook ondernemers snel een beeld geven wat jouw muziekvoorkeuren. Snel resultaat met weinig werk, daar houden we van! Ook voor het promoten van je eigen muziek is Spotify een prachtig platform.
Vloggen is al een tijdje een hit. Maar de gemiddelde leeftijd van de meeste gebruikers is erg jong. Mocht je een kijkje in je leven willen geven, zorg dan dat je op andere platformen al voldoende volgers hebt. Zo heb je direct een eigen doelgroep, want niks is zo vervelend als uren werk voor 50 views. Over vloggen geld ons advies: doe het goed of doe het helemaal niet. Maar Youtube is wel ideaal voor een goede promovideo. Deze kun je hier eenvoudig uploaden om vervolgens overal te spammen!
Instagram is onmisbaar! En als je daarmee bezig bent, is het een kleine moeite om ook een Facebook account bij te houden. Altijd handig voor de evenementen en de oudere doelgroep. Of je vervolgens met Soundcloud, Spotify of YouTube aan de slag gaat is helemaal afhankelijk van jouw vrije tijd, doel en doelgroep. Schat in wat de verwachtingen zijn, en wat jijzelf leuk vind om te doen. Belangrijkste van alles: Leg jezelf niet de last op dat je dagelijks moet posten, alles er picobello uit moet zien en je altijd binnen 10 min op een berichtje moet reageren. Maar doe waar jij je lekker bij voelt, juist daarom gaan mensen je volgen!