DJ Influencer boeken

“Boek een influencer en je zaak zit vol!”

Klinkt goed, toch? Helaas, zo werkt het niet. Toch trappen veel horecaondernemers in deze val: ze gooien bakken geld naar een influencer of een populaire DJ met tienduizenden volgers, en verwachten dan een volle tent en een klapper van een avond. De realiteit? Een uurtje drukte, een paar selfies voor de show en vervolgens… leegloop.

Maar geen zorgen. Er is een betere manier…

DJ’s zijn geen influencers (en andersom ook niet)

Laten we één ding meteen uit de weg ruimen: een goede DJ is geen influencer. En een influencer is meestal geen goede DJ. Toch worden ze vaak op één hoop gegooid. “Hij heeft 10K volgers, dus hij zal wel goed zijn.” Fout. Een DJ boek je om de tent plat te spelen met muziek. Naar de dansvloer te kijken en te zorgen dat jouw concept gewaarborgd blijft en je gasten een toptijd hebben waardoor ze vaker terugkomen. Een influencer wordt geboekt omdat hij of zij een doelgroep bereikt en kan beïnvloeden. Twee totaal verschillende functies.

Het probleem? Ondernemers wordt regelmatig verteld dat ze met één dure ‘alles-in-één’-oplossing hun club kunnen vullen. Gevolg: een influencer die z’n volgers eenmalig naar jouw zaak lokt maar niet zorgt voor structurele omzet. En dan is vaak nog het ergste dat deze influencer zichzelf DJ noemt maar geen idee heeft hoe hij een dansvloer bespeelt, laat staan zorgt voor een goede omzet gedurende meerdere uren. Maar moet je influencers dan helemaal negeren?

De juiste influencer-strategie hoeft niet duur te zijn

Influencers kunnen wel degelijk helpen bij je zaak. Maar koppel het helemaal los van de DJ booth. Dat is gewoon een vak apart. En een goede influencer zijn stiekem ook. Hieronder een aantal tips hoe jij met een beperkt budget je omzet naar een hoger niveau tilt met influencers:

  1. Werk met lokale influencers: zoek gasten die bijvoorbeeld al regelmatig in je zaak komen en grofweg 3.000-10.000 volgers hebben op een belangrijk platform. En maak een win-win door hen te trakteren op een avondje stappan, gratis entree of gewoon wat drankjes in ruil voor positieve content. Ben kritisch bij wie je benaderd. Is het wel echt jouw doelgroep, en dan bedoel ik vooral de volgers van deze influencer.
  2. Bouw een structurele samenwerking: Zorg dat je een groepje van 10-15 influencers regelmatig voor je aan het werk zijn om leuke content te maken. Zo is er een constante positieve stroom nieuws over jouw zaak, en krijg jij dus ook een constante stroom nieuwe mensen over de vloer die wel eens een kijkje willen nemen in die mooie zaak.
  3. Bedenk leuke acties: Laat deze influencers iets weggeven doormiddel van leuke acties. Wanneer jij de prijs bedenkt zijn de influencers meestal wel creatief genoeg om een leuke actie te bedenken. Dit hoeven geen volledig verzorgde vakanties te zijn, een bucket bier of gratis entree kan al voldoende zijn.

Op deze manier creëer je constante marketing strategie die niet teveel geld kost, direct de naam van jouw zaak versterkt en laat je de DJ die de kwaliteit heeft om de nieuwe stroom aan gasten te entertainen zijn werk gewoon doen.

Lang verhaal kort: 

Je hebt een horecazaak niet om één avondje vol te zitten. Je hebt elke week van het jaar leuke mensen in je zaak nodig om een goede boterham te verdienen. Daarvoor is een lange termijnvisie nodig. En daar passen influencer DJ’s niet bij. Die komen op jouw kosten hun eigen naam bouwen en zijn daarna weer gevlogen.

En zoek je DJ’s die meer kunnen dan hun aantal volgers tellen? Check Artistlist.nl.

 

Wekelijks op de hoogte gehouden worden van al het nieuws omtrent artiesten, boekingen en DJ's?

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Artistlist

Schrijf je direct in

Volg @artistlistnl op Instagram

expand_less