Elke dag kwam het woord wel een keer voorbij. Vaak gevolgd door de hoop dat het er snel aan zou komen. En deze week is het eindelijk zo ver: we starten ook in Nederland met vaccineren. En dat betekent eindelijk een beetje licht aan het eind van de tunnel. Tijd om ons voorzichtig klaar te maken. Want 2020, daar hebben we nog een hoop van goed te maken.
Ondanks dat we verhalen uit China horen dat ze daar in drie dagen maar liefst 21 miljoen mensen wisten te vaccineren, gaat het hier nog niet zo snel en blijft het koffiedik kijken. Als we naar de professionals luisteren, moet de horeca in maart en april weer zo kunnen draaien als afgelopen zomer. En als we dezelfde zon krijgen als vorig jaar is dat goed nieuws voor de terrassen. In het 3e kwartaal verwachten de meeste ondernemers dat we weer op volle toeren draaien.
Eén ding is zeker: zodra we kunnen, ontstaan er ook nieuwe kansen! De kaarten worden opnieuw geschud en je mag als ondernemer weer bewijzen waarom iedereen bij jouw zaak moet zijn. Maar belangrijker nog, waarom ze moeten blijven en terug moeten komen. De eerste periode zal zeker extra druk zijn, maar dat moet ook zo blijven.
Je kunt simpelweg de koeling aanzetten en verdergaan waar je gebleven was. Maar je kunt niet het risico nemen dat andere ondernemers wel extra stappen hebben gezet en jij straks achter de feiten aan loopt. Mijn advies is daarom om nu al een opstartplanning te maken. Daarmee bedoel ik 3 belangrijke stappen:
1. Een masterplan
2. Zorg voor een super strak communicatieplan
3. Teamwork makes the…
Dit is jouw kans om nieuwe plannen te maken. Je hebt als het goed is alle tijd van de wereld om er eens rustig voor te gaan zitten. Waarmee wil jij de komende jaren uitblinken. Hoe ga je bezoekers verrassen? Hoe overtref je hun verwachtingen, zodat ze eindeloos terug willen komen?
Op basis van jouw masterplan maak je een communicatieplanning. Hoe ga je oude bezoekers terug laten komen en nieuwe klaarstomen om hun avondjes uit bij jou te besteden? Je kunt nu al beginnen met het teasen van jouw plannen aan potentiële gasten. Hoe eerder je start, zonder te veel prijs te geven, hoe beter. Door ze nu alvast warm te maken weten ze straks direct waar ze moeten zijn!
Er komt richting de opening weer veel op je af. En dan kun je niet alles in je eentje. Zorg dus dat je de taken uit je masterplan verdeelt onder een ijzersterk team. Want niemand is een ster in marketing, planning én tegelijkertijd de tent afbreken. Vanuit Artistlist ondersteunen we ondernemers met de programmering. Met je eigen artiesten, maar waar nodig ook met ons landelijke netwerk. Alles in overleg en voor jou als ondernemer helemaal gratis. Meer weten? MAIL me dan, ik kom graag eens langs.