Dat het geen beste tijd is om actief te zijn in de horeca- of evenementenbranche is zacht uitgedrukt. En met de snelheid waarmee de overheid op dit moment reageert zijn we er voorlopig nog niet vanaf. Een flinke bedreiging voor ondernemers. Maar waar bedreigingen zijn ontstaan ook kansen. Daarom gingen we op zoek naar hoe andere partijen kansen zagen en deze met beide handen aangrepen. Om onszelf te inspireren, en wellicht helpt het jou ook een handje om nieuwe kansen te zien.
De mannen achter cocktailbar George in Rotterdam hebben net als alle andere horecazaken de deur gesloten. Maar dat weerhoudt ze niet om mensen blij te maken met hun cocktails. In een TukTuk, ja je leest het goed, rijden ze het land door naar levensgenieters die in coronatijd wel wat cocktail-genot kunnen gebruiken. In onze ogen een sterke manier van je merknaam (en hopelijk ook de cashflow) kracht bijzetten in deze bijzondere tijd.
Een Brabantse ondernemer werd met verschillende horecazaken en een eigen foodtruck concept, Willy Nacho, ook flink geraakt door de corona crisis. Maar ook voor hem geen reden om stil te gaan zitten. Waar hij al een tijdje bezig was met zijn eigen nachochips-lijn zag hij een kans. Want waar hij vorig jaar nog op festivals in Nederland en Belgie zijn chips stond te verkopen, heeft hij zijn tijd nu gebruikt om in no-time zijn netwerk uit te breiden met als eindresultaat dat zijn eigen chips-merk nu bij de Sligro in de schappen ligt. Afgelopen week hebben we het geproefd en we moeten bekennen dat het er niet voor niets ligt, heerlijk!
De festivals werden ook ongekend hard geraakt. En als een van de toonaangevende merken in het landschap maakte Tomorrowland zijn naam afgelopen zomer waar. Ze organiseerde een online event, en gebruikten hun netwerk als geen ander. Geen verkeerd netwerk met onder andere Martin Garrix, Armin van Buuren en Katy Perry. Dan kan het hard gaan met het bereik. Alleen moet je het nog wel waarmaken. Ze bouwden een compleet 3D festival waar bezoekers virtueel naar acht (ja je leest het goed) podia konden. En dat was niet voor niks. Ruim een miljoen kijkers bekeken de shows live. Reden genoeg om dit met de jaarwisseling nog eens te herhalen!
Wij worden van alle drie deze verhalen enthousiast! Gewoon omdat deze ondernemers echte ondernemers zijn en naar kansen blijven kijken. De mannen uit Rotterdam zullen er niet rijk van worden, maar bouwen ondertussen wel flink aan hun naam. Willy Nacho bereikt nu op een hele andere manier zijn klanten. En Tomorrowland doet waar het goed in is: Heel veel mensen een mooie tijd (in de woonkamer) bezorgen! Waarschijnlijk heb jij geen TukTuk voor de deur, eigen chips-merk en staat Martin Garrix niet in jouw snel bellijst. Maar je hebt ongetwijfeld in jouw bedrijf een eigen identiteit, product of netwerk dat je kunt inzetten om sterker uit deze crisis te komen! Zo is er wellicht toch een beetje licht aan het eind van de tunnel…