Eerste hulp bij ondernemen

Artistlist is er om horeca-ondernemers te helpen. Niet alleen bij de DJ-planning, maar ook door onze kennis en ervaring te delen. Deze lijst is vooral bedoeld als inspiratie hoe je een horecazaak op Instagram kan presenteren. En het scheelt je ook nog eens tijd. Uiteindelijk verdien je het geld natuurlijk ín de zaak!

 

Basisregels Instagram

  1. Consequent posten is belangrijker dan vaak posten. 1x per week op dezelfde dag posten heeft op de lange termijn meer effect dan één week 5x posten en dan 2 weken niet of nauwelijks.
  2. Instagram “test” het eerste uur jouw post en bepaalt dan hoeveel mensen dit bericht nog meer te zien krijgen. Zorg dus dat personeel en vrienden jouw posts altijd even binnen uurtje liken. Scheelt flink in het bereik!
  3. Je post wordt op 3 punten beoordeeld: likes, reacties en de tijd dat je post in beeld is. Stuur hier dus ook op…
  4. Gebruik altijd Hashtags. Maximaal 30 stuks, en niet te “grote” hashtags. Je doet er goed aan om hashtags te gebruiken die niet meer dan 200.000 keer gebruikt zijn. Zo is de kans dat ze waarde toevoegen een stuk groter.
  5. Deel ieder bericht in je eigen stories. Zorg dat het belangrijkste deel van je post bedekt is, zodat je jouw volgers triggert om erop klikken.

Kijkje achter de schermen

Een kijkje achter de schermen geeft jouw volgers een beter idee van waar jij mee bezig bent. Daarnaast is wat voor jou dagelijkse kost is – en daarom misschien minder spannend – voor jouw volgers juist nieuw en leuk om te zien. Een aantal voorbeelden:

  1. Wie beheert de socials? Stel jezelf voor en laat mensen vragen aan je stellen. Dit zorgt – naast bereik en interactie – ook voor inspiratie waar jouw volgers nieuwsgierig naar zijn!
  2. Besteedt aandacht aan de dranklevering: van een vrachtwagen die uitgeladen wordt tot een biertank die gevuld wordt en van een foto van een volle koeling tot dat glaasje bier op tafel.
  3. Stel je personeel voor: Denk aan hobby’s, studie, favoriete drankje of gerecht op de kaart, werkzaamheden, dagen actief en waarom hij of zij de zaak zo leuk vindt.
  4. Ook portiers, dj’s, toiletdame en leveranciers zijn onderdeel van je bedrijf. Leuk om hen ook voor te stellen.
  5. Een foto of video van het opruimen of de naborrel na sluitingstijd. Voor jou misschien dagelijkse kost, voor je volgers een kijkje achter de schermen en leuk om te zien!

 

 

Stel vragen: Leer je volgers kennen!

Zoals het leuk is dat jouw volgers jou en je bedrijf leren kennen, zo is het ook erg waardevol dat jij jouw volgers leert kennen. Hoe meer je van ze weet, hoe beter je in kunt spelen op hun behoeftes.

  1. Deel een foto van jouw favoriete biertje/wijntje/cocktail en vraag voor welk drankje je jouw volgers midden in de nacht wakker mag maken.
  2. Heb je een grotere zaak? Maak dan een simpele plattegrond van je zaak met daarop nummers/letters/namen. Vraag vervolgens waar jouw volgers het liefst staan tijdens een stapavond. (naast dat ze lang naar de plattegrond kijken, zullen ze in de comments ook kennis maken met mensen die in dezelfde “area” feesten en elkaar tijdens een stapavond makkelijker aanspreken).
  3. Deel eens een foto van jouw “after” momentje (ontbijt, voetbal kijken, etc) en vraag wat jouw volgers aan het doen zijn.

 

Achtergrond

Net zoals geldt dat het interessant is om jezelf en jouw personeel voor te stellen als jouw volgers kennen, is het goed om meer achtergrondinformatie te geven. Het vergroot de betrokkenheid van je volgers en de kans dat ze fan worden van jouw zaak en manier van ondernemen. Wederom een paar voorbeelden:

  1. Waarom ben je deze zaak ooit begonnen?
  2. Waar komen producten vandaan? Denk aan de leveranciers waar je mee samenwerkt of specifieke biertjes uit de regio die jullie promoten.
  3. Waarom is jouw zaak zo uniek ten opzichte van andere? Leg en licht dit uit!
  4. Vertel over de achtergrond van het interieur in de zaak: foto’s die er hangen, speciale lampen, thema’s. Eigenlijk alles in de zaak dat het noemen waar is, is leuk om te vermelden op je socials.

 

 

Kijk en leer

Met ‘kijk en leer’ bedoelen we dat je op een andere manier een kijkje achter de schermen biedt aan je volgers. De scheidslijn tussen belerend zijn en inspireren is dun, maar kan ook erg leuk zijn. We geven een paar suggesties:

  1. In 3 stappen het ideale biertje tappen: Spoelen, tappen, afschuimen en natuurlijk het eindresultaat. Leuk om te delen in een carrousel met 4 foto’s. Hiermee leg je meteen de lat hoog voor je personeel om een biertje goed te serveren.
  2. Wat komt er kijken bij het dj’en? Laat een dj in een video uitleggen hoe hij twee nummers in elkaar mixt of waarom hij een verzoeknummer wel of niet meteen kan draaien. Leuk om te maken en de dj kan deze ook op zijn eigen socials delen.
  3. 4 x een humoristische video wat een gast vooral niet moet doen bij de bar:
    1. Schreeuwend zwaaien en roepen “Hey, joehoe, ik ben aan de beurt. Halloooo!”
    2. Eén drankje bestellen en als deze geserveerd wordt nog een drankje bestellen, etc.
    3. Zwaaien, en als de barman vraagt wat je wilt drinken dan pas gaan overleggen met degene naast je.
    4. Een slechte versiertruc: vul zelf maar in…
  4. Hoe bereidt een dj zich voor? En vraag welk liedje ze zelf absoluut willen horen die stapavond?

 

TBT (Throw Back Thursday)

Vroeger was alles beter. Zo luidt het gezegde. Dat is niet altijd waar, maar informatie en foto’s van vroeger zorgen wel vaak voor leuke posts op je socials. Doe daar dan ook je voordeel mee.

  1. Deel partypics van voorgaande jaren (in een carrousel uiteraard), en vraag wie ze nog herkennen op deze foto’s? Laat die reacties maar komen!
  2. Deel wie of wat er vroeger in jullie pand zat?
  3. Deel een foto van een artiest die opgetreden heeft en vraag welke artiesten er echt nog eens op jullie podium moeten staan.

 

 

Après-Ski

Of je nou wel of geen fan bent van wintersport, après-ski-muziek doet het altijd goed. Jij en je volgers komen meteen in de stemming voor een goede en gezellige stapavond. Een betere voorbereiding kun je bijna niet hebben.

  1. Laat zien hoe je de zaak aankleedt en welke versiering je ophangt.
  2. Plaats een foto met een personeelslid in een gek après-ski-pak, en vraag je volgers wie van hun vrienden zo binnen komt tijdens jullie après-ski-feest?
  3. Ga een samenwerking aan met een indoor skipiste (zoals bijvoorbeeld SnowWorld) waardoor je een middagje skiën kunt verloten.

 

Valentijnsdag

De dag van de liefde leent zich perfect om een berichtje te plaatsen op je socials, zodat je contact krijgt met je volgers. Een paar voorbeelden:

  1. Actie: geef 14% korting bij besteding van een bepaald bedrag.
  2. Actie: Tag met wie jij een flesje wijn wilt drinken op Valentijnsdag. Of verloot 14 flessen wijn op een relatief vroeg tijdstip. Dit kost je misschien wel wat, maar je weet in ieder geval zeker dat jouw zaak al vroeg vol zit. En daarnaast zorgt jouw actie voor een mega online bereik.
  3. Schrijf jouw eigen “roses are red, violets are blue”-gedicht, zoals: Roses are red, violets are blue, een rijmpje maken is niet mijn ding, ik vind dat echt een gedoe!

 

Carnaval

Net zoals Valentijnsdag en après-ski is ook carnaval een fijn feest om op in te haken. Of je nou van dit Brabantse feestje houdt of niet, het levert leuke foto’s en fijne inhakers op.

  1. Maak een eigen playlist op Spotify vol carnavalsnummers en deel hem!
  2. Prins Carnaval: organiseer een wedstrijd waarin iemand Prins Carnaval van jouw horeca zaak kan worden. Hang er jouw voorwaarden aan: bijv. wanneer ze aanwezig moeten zijn, hoeveel mensen ze mee moeten brengen, etc..

Carnaval

Koningsdag

  1. Vraag je volgers: Wat zou jij doen als je één dagje koning mocht zijn?
  2. Vraag je volgers: Wie is Prins Pils in jullie vriendengroep?
  3. Vraag je volgers: Wie moet er een lintje krijgen voor zijn feestbijdrage afgelopen jaar?
  4. Een oude foto waar het heel druk was met de tekst: Wij willen altijd de gezelligste mensen binnen hebben. Vorig jaar was het al om … uur heel druk, zorg dus dat je dit jaar al eerder binnen bent om het feest niet te missen!
  5. Video van Willem-Alexander waarin hij zich verspreekt bij het aanbieden van zijn verontschuldiging (voor het Nederlands geweld in Indonesië) en vraag: Wie is dit na Koningsdag?

 

Voetbal

Of er nu een echte klassieker wordt gespeeld of dat het Nederlands elftal moet spelen. Voetbal verbroedert. Zend je een wedstrijd uit in je zaak, zijn jullie zelf fanatieke voetballers of gewoon groot fan? Laat dit zien op je socials.

  1. Check welke (minimaal 5) personeelsleden een potje (zaal)voetbal leuk vinden. Maak een groepsfoto en daag je volgers uit om het tegen jullie team op te nemen. En koppel daar een leuke prijs aan. Niet alleen positief voor de reacties, maar zorgt ook voor een fijne teamspirit en betere klantenbinding.
  2. De warming-up: foto van je werknemers of een aantal vaste gasten die vast bezig zijn met hun warming-up (lees: hun eerste drankjes drinken).
  3. De vermoedelijke opstelling: Maak een foto van drankjes in een voetbalopstelling. (hieronder onze vermoedelijke (podium) opstelling)

 

Zomer/Terrasseizoen

  1. Verloot de “eerste zonnestraaltjes” op jullie terras: Het wordt mooi weer! Wie wil als eerste op ons terras zitten komende (dag)? Tag je terrasmaatjes en vertel waarom jullie moeten winnen. Dan zitten jullie (dag/datum) als eerste met een bucket (geen corona, of juist wel ;-)) van het huis op ons terras!
  2. Deel jullie favoriete of veel gedraaide Spotify-playlist.
  3. Plaats een foto met verschillende biertjes en vraag: welke biertjes willen jullie deze zomer absoluut bij ons (op het terras) drinken?
  4. Plaats een foto dat je het terras aan het buitenzetten bent op de tijd dat je het ook echt doet. Met de vraag “wie komt er vandaag langs?”.
  5. Maak een eigen weersvoorspelling “De weersverwachting voor deze week: ijskoude speciaalbieren met hier en daar wat warme bitterballen. Ideaal om eens lekker van het terras te genieten”. Met uiteraard een passende foto erbij.
  6. Weersvoorspelling 15 graden + Vraag je volgers: Wie ben jij? Plaats een foto van iemand met lange broek en winterjas versus iemand in korte broek met zonnebril en slippers aan. Leuk om grappige hashtags te gebruiken zoals #teamwinterjas of #teamkortebroek. Ook fijn voor je volgers om te gebruiken in de comments.

 

Kerst & Nieuwjaar

  1. Het kerstdiner: Deel jullie driegangendiner in de vorm van 3 drankjes.
  2. Vraag je volgers wat het beste smoesje is om het snelst van het familiediner naar de kroeg te kunnen. Uiteraard geef je zelf een voorzetje met de eerste smoes.
  3. Countdown: Tel de hele maand december af naar het nieuwe jaar met de allerbeste, -gekste en mooiste momenten van afgelopen jaar.
  4. Deel jullie goede voornemens.

 

Lifehacks

Als je het allemaal zelf uit wilde vinden was je onze tips niet aan het lezen. Daarom hieronder nog wat #lifehacks om de creativiteit aan te vullen met kant-en-klare ideeën die voor het oprapen liggen:

  1. Check de beste horecazaken uit andere steden en kijk naar welke posts er bij hen goed scoren. Geef hier een eigen draai aan, zodat de post voor jouw zaak nog beter scoort.
  2. Vraag je leveranciers of ze leuke achtergrondverhalen en weetjes hebben over hun producten.
  3. Voortbordurend op #51. Laat je leveranciers – of een andere externe partij – een take-over laten doen.
  4. Ga naar Dumpert en zoek op bar fail, dj fail, etc. Levert hele grappige video’s op en is erg makkelijk scoren! Niet alles in het leven hoeft moeilijk te zijn.

 

Handige tools die wij gebruiken:

Iedere dag jouw posts handmatig op social media zetten is behoorlijk tijdrovend. Door vooruit te werken kun je beter nadenken over wat je gaat delen en goed inhaken op bijvoorbeeld feestdagen. Plan liever niet je hele week vol, maar houd ruimte voor actuele berichtjes tussendoor. Met onderstaande tools kom je een heel eind:

Later: Ideaal om vooruit te plannen op social media. Daarnaast ook een stuk overzichtelijker en sneller dan de creator studio van Facebook. Andere vergelijkbare tools zijn Hootsuite en Buffer.

Canva: Ideaal voor simpel designwerk. Bespaart naast kosten ook wachten op je designer. Voor echt design werken wijzelf samen met Bram & de Vlam, echte professionals op horecagebied. Niet de goedkoopste, maar voor ons veruit de beste!

Dan is het nu weer tijd voor ontspanning… Proost!

P.s. Boek je vaak DJ’s? Artistlist is echt iets vernieuwends, lees hier waarom!

cheers

Wekelijks op de hoogte gehouden worden van al het nieuws omtrent artiesten, boekingen en DJ's?

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Artistlist

Schrijf je direct in

Volg @artistlistnl op Instagram

expand_less