House, een genre dat synoniem staat voor dansbare ritmes en elektronische beats, heeft een unieke reis afgelegd van de bescheiden beginjaren tot de wereldwijde culturele verschuiving die het vandaag vertegenwoordigt. Als we in de geschiedenis van house duiken komen veel grootheden voorbij, maar vooral ook een invloedrijke beweging het heeft geïnspireerd.
Het begint allemaal in de vroege jaren 80 bij de undergroundclubs van Chicago. DJ’s als Frankie Knuckles begonnen de muziek van zwarte en Latijns-Amerikaanse gemeenschappen te mixen, met invloeden van disco en elektronische muziek. De term “house” is afkomstig van de Warehouse-club waar Frankie Knuckles draaide.
De opkomst van goedkopere drummachines en synthesizers in die beginperiode legde de basis voor de creatie van repetitieve beats en elektronische geluiden die de housemuziek zou definiëren.
Parallel aan de ontwikkeling van housemuziek ontstond in Detroit een vergelijkbaar genre: techno. Beide stijlen beïnvloedden elkaar in die tijd en verspreidden zich al snel naar Europa, waar een wijdverbreid fenomeen werden in clubs en undergroundfeesten.
Naarmate de jaren 90 vorderden, splitste housemuziek zich in verschillende subgenres, waaronder deep house, acid house, progressive house en meer. Housefeesten en festivals verspreidden zich over de hele wereld. Het is voor veel mensen een echte way of life in deze periode.
In 1989 werd het eerste housenummer van nederlandse bodem gemaakt: Pay the Piper van de groep A-men. Een samenwerking tussen Eddy de Clerq en Gert van Veen. Vooral de Eddy de Clerq is bekend om zijn residentie bij de bekende club Roxy in Amsterdam. De minder bekende Gert van Veen kwam uit Utrecht en werkte voor de Volkskrant als muziekjournalist voor de pop- & dancewereld. Als organisator van het festival Welcome to the Future was Gert de laatste jaren nog steeds actief in de dancewereld.
De opkomst van digitale technologie en internet bracht nieuwe mogelijkheden voor het produceren, delen en verspreiden van housemuziek. Artiesten en producers konden nu gemakkelijker hun werk met de wereld delen en nieuwe geluiden ontdekken. Dit resulteert erin dat de muziek zich tot op de dag van vandaag telkens weer doorontwikkeld met een herkenbare maar ook steeds wisselende sound. Housemuziek blijft hierdoor een belangrijk onderdeel van de wereldwijde muziekcultuur, met festivals, clubs en artiesten die blijven evolueren en experimenteren met de oorspronkelijke esthetiek.
House muziek is ooit klein begonnen in de clubs van Chicago maar is vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons dagelijkse ritme. Wereldwijd zijn er ontelbare festivals en clubs die enkel en alleen housemuziek programmeren. We kunnen dan ook rustig stellen dat housemuziek niet alleen een muziekgenre is, maar ook een culturele beweging die nooit meer gaat verdwijnen. De geschiedenis van house zal alleen maar rijker worden.