Wanneer je regelmatig op een podium te vinden bent, weet je hoe belangrijk het is om je zaken goed te regelen. Om jouw verantwoordelijkheid in de samenwerking met een ondernemer zo goed mogelijk te pakken, maar ook om te zorgen dat je als artiest of concept niet voor verrassingen komt te staan, is een goede presskit een must!

 

Wat is een presskit?

Voor degene die voor het eerst van een presskit horen: een presskit is een pakketje voor degene die je boekt. Hierin laat je zien wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat je nodig hebt voor een optreden. Denk hierbij aan marketinguitingen zoals een biografie, foto’s en misschien video’s voor promotiedoeleinden. Een ander standaard onderdeel van je presskit is vaak je rider waarin je aangeeft welke apparatuur je nodig hebt en met welke versnaperingen een ondernemer het jou extra naar de zin kan maken tijdens je set.

 

Bepaal wie je bent!

Wat er in een rider moet staan is meestal zo geregeld. Maar een biografie, en vooral de foto’s zijn vaak een ander verhaal. Voor de biografie is het verstandig om zelf een opsomming van begrippen of een korte tekst te schrijven waarin je omschrijft wie je bent en wat ze van een optreden kunnen verwachten. Laat dit door iemand die echt creatief kan schrijven omtoveren in een pakkend verhaal.

 

Investeer in de juiste fotograaf

Nu je een duidelijke rider en een goede biografie hebt, is het zaak om mooie foto’s te schieten. Net als bij een biografie is het belangrijk om te kijken naar wie je bent en wat je uit wilt stralen. Betaalt het een ondernemer terug om in een professionele dj te investeren, ook voor jou is het verstandig om in een goede fotograaf te investeren. Kijk eens naar foto’s van bevriende dj’s die je tof vindt en vraag wie hun foto’s gemaakt heeft. Of zoek online en check de portfolio’s van deze fotografen. Belangrijkste: maak geen (lees: niet teveel een) keus alleen op basis van budget.

Een presskit maken 2

Maak een goede briefing

Nu je een fotograaf hebt is het belangrijk om voor hem of haar een goede briefing te maken. De eerste keus die je daarbij hebt is een studio of outdoor setting. Studiofoto’s zijn vaak makkelijker voor Photoshop bewerkingen, maar ook erg statisch. Zelf ben ik meer van de foto’s in de buitenlucht. Dan heb je als grote voordeel het natuurlijke licht en je kunt met de achtergrond uitstralen wat je graag wil. Daarnaast kunnen deze foto’s zonder bewerking gebruikt worden. Neem bijvoorbeeld een industriële, groene of kleurrijke omgeving. Denk ook goed na over de kleding die je wil dragen. De fotograaf kan jou ook vooraf adviseren of dit de juiste keuzes zijn. Als je eenmaal voor de camera staat kun je namelijk weinig meer veranderen.

 

Eindconclusie:

Een goede voorbereiding is het halve werk. Doordat je als dj duidelijk maakt wie je bent en wat je uit wilt stralen, kan een ondernemer dit meenemen in zijn marketing. En naast dat dit het werk van een ondernemer makkelijker maakt, zal hij jou ook eerder aandacht geven in de uitingen. Ook zorgt het ervoor dat je zelf tijd bespaart wanneer je een boeking ontvangt. Door middel van één simpele link, schep je veel duidelijkheid. En daar wordt iedereen blij van!

 

Deel deze blog

Categorieën

Wekelijks op de hoogte gehouden worden van al het nieuws omtrent artiesten, boekingen en DJ's?

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Artistlist

Schrijf je direct in

Volg @artistlistnl op Instagram

expand_less