De bouw van een goede fanbase is als dj geen onbelangrijk onderdeel. Iedere ambitieuze dj of artiest droomt er wel eens van: een grote menigte die, met spandoeken in hun hand, zijn of haar naam scanderen. Helaas geldt voor de meeste artiesten dat het voorlopig bij een droom blijft. Maar als je iets echt graag wil, kun je het een heel eind de goede kant op sturen. Alleen hoe bouw je als dj nou een echte trouwe fanbase? Lees snel verder!
Terwijl de meeste dingen razendsnel gaan in ons leven, hebben andere tijd nodig. Een pakketje bestellen, tafel reserveren of een serie bingewatchen: al onze wensen worden binnen een dag vervuld. Andere dingen duren weer een stuk langer. Als je naar de sportschool gaat bijvoorbeeld, en daarna in de spiegel kijkt, zie je geen direct verschil. En zo verloopt het proces van het bouwen aan een fanbase ook. Het is vooral een kwestie van doorzetten en karakter tonen!
Een langzaam proces dus. Maar hoe zorgen we dan dat de bouw van jouw fanbase als dj wel de goede kant op gaat? Door constant te zijn. En met constant bedoelen we niet dat je vanaf morgen 24/7 zichtbaar moet zijn en op je socials deelt wat er op je boterham zit. Want eerlijk is eerlijk, er zijn maar weinig mensen die zich daarvoor interesseren. Kwaliteit boven kwantiteit dus! Deel dingen die echt interessant zijn en doe dat op vaste momenten. Het heeft geen enkele zin om de ene week 3 keer op Instagram te posten, en vervolgens 2 weken niet. Deel dan 3 weken achter elkaar één keer iets. En focus je vooral niet alleen op online, maar ook zeker op offline. Een online “fan”, laat je sneller in de steek dan iemand die jou offline aanbidt.
Huidige fans weten we inmiddels bezig te houden, tijd om nieuwe fans te maken. Hiervoor is het belangrijk om ook op nieuwe plaatsen te komen. Ook dat kan online en offline. Denk aan bijvoorbeeld samenwerkingen met andere artiesten. Je kunt elkaar promoten op social media en mee naar elkaar shows om je offline netwerk uit te breiden. Nog niet zover dat je zelf iets te bieden hebt in een samenwerking? Doe dan mee aan wedstrijden, dit is laagdrempelig en ideaal voor de eerste connecties. Als je jezelf hier een beetje sociaal opstelt dan komen die samenwerkingen vanzelf. Let wel op: ga niet naar 10 wedstrijden in 1 maand, maar verspreidt ze over het jaar. Constantheid is ook hier key!
Contact met je fans onderhouden, shows binnen laten stromen en ondertussen ook je cashflow laten groeien is een flinke klus. Zorg daarom dat je daarvoor de juiste tools gebruikt. En kijk vooral ook steeds of je processen efficiënter kunt maken. Kijk bijvoorbeeld goed op welke social media jouw doelgroep echt actief is voordat je het overzicht verliest omdat je op 8 verschillende kanalen actief bent. Zelf persoonlijke mailtjes sturen klinkt leuk, maar tools als Fangage maken je leven echt een stuk makkelijker! Met Artistlist zorgen we dat de communicatie tussen artiest en ondernemer een stuk helderder en efficiënter verloopt, en tegelijkertijd de facturatie soepel verloopt. Zo heb je geen lastige gesprekken over prijzen en heb je tegelijkertijd grip op de zaak om je te blijven focussen op dat wat jij het allerliefste doet: muziek en nieuwe fans maken!