Een Spotify playlist kan je helpen jezelf goed te presenteren. Spotify is volgens ons op dit moment veruit de bekendste muziek streamingsdienst van de wereld. Heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd en weet je niet wat Spotify is, klik dan even HIER! Met een eigen algoritme helpen ze je om nieuwe muziek te ontdekken die past bij jouw behoefte of stemming. Ideaal wanneer je als dj nieuwe muziek wil ontdekken natuurlijk! Maar waar het ook handig voor is: een eigen playlist maken.
Als dj wil je niks liever dan een groot publiek vermaken. Maar voordat je agenda gevuld is, zal je jouw act eerst moeten verkopen aan ondernemers. Deze moeten overtuigd zijn van jouw kunsten en je vervolgens dit plekje achter de decks toevertrouwen. Je kunt een ondernemer proberen te overtuigen met een mooi verkooppraatje. Of irritante mails sturen waarin je uitlegt waarom jij de nieuwe Martin Garrix bent. Maar je snapt waarschijnlijk zelf ook dat het waarschijnlijk een stuk beter werkt om een sfeerbeeld te geven van wat je doet. En met een Spotify-playlist kan dat heel goed. We leggen je hier stap voor stap uit hoe je dit het beste doet.
Als eerste maak je een account aan. Dit kan op de homepage van Spotify. Hier kun je ook direct de app downloaden die je nodig hebt. Want: zonder app, geen Spotify. Zo ben je klaar om een mooie playlist samen te stellen.
Je hebt nu een account en de app staat klaar. Zorg dat je goed voorbereid begint. Bedenk bijvoorbeeld welke sfeer je wil laten horen. Het is hierbij belangrijk om je te verplaatsen in de ondernemers die je wil bereiken, waar deze zich op dat moment bevinden en in wat voor stemming ze zullen zijn. Waarschijnlijk niet in een drukke kroeg met veel dansende mensen om zich heen. Maar op een saai klein kantoortje of thuis aan de eettafel, waar ze zich oriënteren op nieuwe artiesten of dj’s.
Rekening houden met de luisteraar dus. Deze moet je met de eerste nummers pakken! En niet iedereen is hetzelfde. Maar de hitjes, die herkent iedereen. Begin dus met twee of drie nummers die werkelijk iedereen kent. Uiteraard uit het genre waarmee jij wil stralen. Zo spreek je een zo breed mogelijke groep ondernemers aan. Gebruik ook weer niet teveel genres, ondanks dat jij van alle markten thuis bent. Guus Meeuwis na Sean Paul door je speaker kan niet iedereen op kantoor waarderen. Maak dan liever meerdere playlists.
We hadden het al over de situatie; dat ze niet in een bomvolle kroeg staan. Pak daarom ook niet te heftige nummers. Het hoeven niet per se de nummers te zijn die je altijd draait. Dat hardstyle hitje aan het eind van de avond klinkt op een leeg kantoortje namelijk toch net even anders! Juist een stapje terug nemen kan heel verstandig zijn. Neem bijvoorbeeld de nummers waar je een avond mee op zou starten.
Je hebt een beeld van de sfeer en een aantal nummers in je hoofd. Maak nu een nieuwe playlist. Geef hem een naam die de sfeer goed weergeeft. En zet er de eerste 10-15 nummers in die je in gedachte hebt. Vervolgens zie je onderaan de playlist “suggesties” staan. Dit zijn nummers die – volgens Spotify – goed in de playlist passen. Super handig! Klik hier lekker doorheen, en voeg de nummers toe die jij vindt passen. Met 30-40 nummers geef je al een aardig beeld van de sfeer die jij neerzet. Meer mag natuurlijk altijd.
Je playlist is af, tijd om hem aan iedereen te laten horen! Of toch eerst naar wat vrienden en familie sturen, die ook weten hoe jij normaal draait? Niet onverstandig! Ze kennen je het beste en zullen (hopelijk) ook eerlijk zeggen wat ze ervan vinden. Hierna kun je hem gaan delen met de buitenwereld. Oh, enne niet vergeten hem toe te voegen op je Artistlist-profiel 😉