Uitgaan Verandert

Het uitgaansleven verandert harder dan ooit tevoren. Ligt dat aan jou? Vast niet. We spreken ondernemers uit het zuiden, midden en noorden van het land en horen overal dezelfde verhalen. En vooral over dat ze even geen idee hebben wat te doen. De meeste willen wel, maar zijn door corona ook voorzichtiger geworden met radicale veranderingen. De belangrijkste vraag is: Uitgaan verandert, wil je wel mee veranderen?

 

Wat is er veranderd?

Wie al een tijdje meeloopt weet dat er de laatste jaren al flinke veranderingen (en uitdagingen) geweest zijn. Daarbij vergeleken zijn de wisselende muziekstromingen van house naar urban, dubstep, guilty pleassures, techno, feest, disco en weer terug naar house nog makkelijk. Tegelijk waren er ook hoogtepunten. Neem afgelopen jaar na corona: de zaak zat vroeg vol en het geld leek niet op te kunnen. Maar nu alles weer “normaal” lijkt, blijkt dat de behoefte van de nieuwe jeugd ongekend snel veranderd is.

 

Festivals

We horen regelmatig een ondernemer zeggen dat het allemaal door de festivals komt. En die zullen zeker een flinke hap uit de bezoekersaantallen van het uitgaansleven gepakt hebben in het verleden. Maar deze organisatoren horen we afgelopen zomer net zo hard klagen over het aantal bezoekers dat gedaald is. En zelfs niet toereikend om een winstgevend event te organiseren.

 

Wat moet er dan gebeuren?

Dat ligt niet aan één specifiek punt. Maar de belangrijkste verandering is in onze ogen dat de meeste jeugd heel snel hun aandacht verliest. En niet iedere week dezelfde beleving wil, maar liever een unieke. Hierdoor zien we een trend dat sommige horeca zaken net zo snel vergeten wat hun identiteit is. Ze schieten (logisch ook) in paniek door de tegenvallende cijfers en wijken ineens volledig van hun huidige concept af. Terwijl er binnen je huidige concept ook vaak genoeg mogelijk is om verandering te bieden, en je niet meteen (de sleutel van) je zaak in de handen van een andere organisatie of dj hoeft te leggen. Denk aan eigen thema avonden die je met een beetje hulp al snel op poten hebt en niet de wereld hoeven te kosten. Of marketing acties waarin je jouw personeel en hun vrienden meeneemt om een bredere doelgroep te laten weten dat het bij jullie toch echt het leukste is.

 

Conclusie:

De uitdagingen zijn op dit moment ongekend groot, maar de oplossing is vaak dichterbij dan je denkt. Met 15 jaar ervaring in het nachtleven als manager en eigenaar denk ik graag eens met je mee. Gewoon, omdat ik graag ondernemers help. En we samen verder komen dan alleen! Mail me op ad@artistlist.nl.

Wekelijks op de hoogte gehouden worden van al het nieuws omtrent artiesten, boekingen en DJ's?

Schrijf je in op de nieuwsbrief van Artistlist

Schrijf je direct in

Volg @artistlistnl op Instagram

expand_less