In de wereld van muziek en entertainment spelen DJ’s een cruciale rol bij het creëren van sfeer, het entertainen van menigten en het leveren van een onvergetelijke ervaring. Maar ook bij de marketing voor een club of event. Hier kunnen we twee belangrijke DJ categorieën onderscheiden: de marketeers en de entertainers. Wanneer je de programmering voor een club of event maakt zoek je vaak naar een goede balans tussen deze twee. Maar laten we eerste dieper in de verschillende soorten DJ’s duiken en wanneer je ze wel of niet moet boeken.
Dit is waar alle DJ’s (zouden moeten) beginnen. Het vak van een DJ is entertainment bieden. Op een creatieve manier mensen vermaken en zorgen dat ze langer op een bepaalde plaats willen blijven. Entertainers zijn er in eerste instantie niet voor hun eigen succes. Maar voor het publiek en het succes van de club of het event. Ze focussen zich op kwaliteit en hopen via deze weg herkend en gewaardeerd te worden voor de kwaliteit die ze leveren. Of die kwaliteit nu gericht is op de beste muziekkeuze voor dat moment of dat ze zich met bijvoorbeeld een microfoon onderscheiden. Entertainers hebben over het algemeen een lange houdbaarheid, omdat ze echt goed zijn in wat ze doen en ook betaalbaar zijn.
De bekendste groep marketeers zijn DJ’s die een serieuze hit gescoord hebben en hierdoor bekend zijn geworden. Ze hebben een fanbase die echt fan is van hun muziek en zijn bereid om een kaartje te kopen voor een optreden. Vaak is het optreden van deze DJ’s kwalitatief ook echt goed. Nadeel is dat deze artiesten ook wel weten wat ze waard zijn. Denk aan Martin Garrix, La Fuente of Benny Rodrigues.
Daarnaast heb je nog de “bekende Nederlanders” in deze groep. Dit zijn vaak mensen die bijvoorbeeld meegedaan hebben aan een tv-show of op social media om welke reden dan ook veel volgers hebben. Hoe bekend ze daadwerkelijk zijn blijft gissen, net als dat de kwaliteit van de show vaak te wensen over laat. Of mensen echt bereid zijn een kaartje te kopen is dan ook zeer de vraag. En de gage is meestal niet gering.
Als laatste heb je nog de (in onze ogen) “wannabe” bekende DJ’s. Dit is vaak een duo en focussen ze zich volledig op een marketingstunt. Alles wat je online van ze voorbij ziet komen is gemaakt. Vaak zie je filmpjes van ze op een podium zonder het publiek te zien (waarschijnlijk omdat de dansvloer nog leeg is), foto’s van hun nieuw geleaste auto of andere gekke acties die niks met draaien te maken hebben maar puur om de aandacht te krijgen. De show is vaak zeer matig, niemand is bereid een kaartje voor ze te kopen en deze DJ’s zijn dan ook echt weggegooid geld. Zelfs als ze gratis komen kost dit geld, omdat ze niet voor jouw zaak of festival komen maar voor hun eigen moment.
Wil jij zeker weten dat je nieuwe mensen aantrekt en dat je huidige bezoekers terug blijven komen? Dan is het belangrijk om een goede balans tussen echte marketeers (ticketsellers) en entertainers te hebben. Bij Artistlist zijn we gespecialiseerd in de kwalitatieve kant. Maar we kunnen je ook heel goed helpen bij het vinden van de echte ticketsellers met een goede show. Plan hieronder een afspraak waarin ik je alles kan vertellen over ons unieke platform vol kwalitatieve DJ’s, het professionele ondernemersnetwerk wat we aanleggen en onze persoonlijke hulp die we daarnaast kunnen bieden.